‘Ya Allah, rahmatilah pembaca blog ini, sihatkan ia, ampunilah dosa-dosanya, berkatilah amalannya, janganlah Engkau balikkan hatinya setelah Engkau beri petunjuk dan hidayah kepadanya dan ya Allah masukkanlah ia dan keluarganya kedalam syurga FirdausMu serta jauhkanlah ia dan keluarganya dari azab nerakaMu. Sesungguhnya ya Allah, hanya kepada Engkau kami sembah dan hanya kepada Engkau sahajalah kami meminta pertolongan. Ya Allah jika rezeki pembaca blog ini masih diatas langit, turunkanlah ia, jika rezekinya di dalam bumi, keluarkanlah ia, jika rezekinya jauh, dekatkanlah ia, jika rezekinya haram, sucikanlah ia dan jika rezekinya sukar, Engkau permudahkanlah ia” Ya Allah kurniakanlah kepada kami segala kebaikan yang Engkau kurniakan kepada hamba-hamba Mu yang soleh.

16 Mac 2011

happening holiday

hari pertama di kampong tercinta tempat kelahiranku.......
orang kata tempat bermain lagi dikenang.....

awal2 pagi setiba di rumah aku mengejutkan sekelian umat yang ada di teratak bunda.....
"ayang banguuuuunnnn cikde dah sampai" aku menjerit kecil ketelinga anak saudaraku yang paling kecil.....
"ish kacau je la orang nak tido...."
"bangunlah yang....dah subuh ni. ayang xsekolah ke? kakak sume da bangun" aku berhelah lagi (padahal kakak2nye masih berdengkur)
"baru kul bape ni lambat lagi la ayang g sekolah..." jawab si kecil
"dah 7.30 cepat bangun nanti kena tinggal bas sekolah" kataku lagi.
tiba2 ayang menyelak selimut dan mengeluarkan tangannya.....
"xreti tengok jam ke? baru pukul 5.43 la...ayang g sekolah kan dengan cik as bukan naek bas sekolah" amboi tido pun pakai jam....
melihatkan si kecil xjadi bangun aku pun baring kt sebelah die sambil peluk manje....hmm rindunye kt ayang.... seraya itu kakak2nye sorang2 datang untuk menyalami ku....
aku terlena sebentar diulit sikecil......
seawal 6.30pagi aku mencelikkan mata semula.....melihat kerenah anak2 saudaraku pada hari terakhir persekolahan mereka......aku masih lagi dengan si kecil....
"ayang sekolah ke arini? cikde nak g jb, ayang nak ikut?" tanyaku pada si kecil yg masih kelat2 mata nya
"ayang sekolah lah" jawabnya ringkas.
"xyah la sekolah. xnak ikut ke cikde nak g jalan2 bawa ibu ngn adif" kataku lagi.
"mane boleh xsekolah. nak jadi orang pandai kena g sekolah" dush kena sejibik. terdiam seketika
"xpe la cikde g sendiri je dengan pakcik" namun jauh disudut hati nak jugak bawak si kecil ni berjalan.....
lepas dah siap sume keempat2 anak sedara ku, aku mengoffer untuk hantar diorang kesekolah. 
tibe2 sikecil bersuara
"ayang g sekolah dengan cik as. nanti cikde amek ayang balik sekolah eh" pintanya.
aku xbanyak songeh lantas mengiyakan saja permintaannya.....
sume dah kesekolah, tinggal aku dok sembang dengan ucu & ibu.....macam2 cerita keluar...inilah kalau dah berjumpa. sesekali balik kampong memang seronok. pakcik dah selamat melayarkan mimpi indahnya. aku je yang xreti2 nak penat. sembang punye sembang
"Allah, camne aku leh lupe? kan nak g jb kul 11pg. xsempat nk ambik ayang balik sekolah. hmm" keluhku
"aku xtau ko yg janji dengan die. ko x ambik ko jawab sendiri" kata ibu.
disebabkan malas nak menjawab dengan sikecil yang pastinya akan banyak soal aku wat keputusan melewatkan keberangkatanku kejohor......

1 ulasan:

  1. cik bedot,

    anda di tag untuk sertai contest apa itu chenta di blog hakim.

    http://pilhanhati.blogspot.com/2011/03/segmenapa-kata-kamu-tentang-cinta.html

    silalah ye...walaupun last minit. sehingga pukul 12 tghmalam ini.

    BalasPadam