‘Ya Allah, rahmatilah pembaca blog ini, sihatkan ia, ampunilah dosa-dosanya, berkatilah amalannya, janganlah Engkau balikkan hatinya setelah Engkau beri petunjuk dan hidayah kepadanya dan ya Allah masukkanlah ia dan keluarganya kedalam syurga FirdausMu serta jauhkanlah ia dan keluarganya dari azab nerakaMu. Sesungguhnya ya Allah, hanya kepada Engkau kami sembah dan hanya kepada Engkau sahajalah kami meminta pertolongan. Ya Allah jika rezeki pembaca blog ini masih diatas langit, turunkanlah ia, jika rezekinya di dalam bumi, keluarkanlah ia, jika rezekinya jauh, dekatkanlah ia, jika rezekinya haram, sucikanlah ia dan jika rezekinya sukar, Engkau permudahkanlah ia” Ya Allah kurniakanlah kepada kami segala kebaikan yang Engkau kurniakan kepada hamba-hamba Mu yang soleh.

06 Jun 2011

Makan Gulai @ Bekwoh


Seronok gak jadik perantau nih….macam2 pengalaman baru yang dapat di kutip…antaranya g makan gulai… kalau di johor kita sebut jemputan @ kenduri kawen…tapi berlainan pulak di Terengganu…kadang2 aku dengar orang sebut makan gulai, ada jugak yang sebut bekwoh…tapi sumenye sama jer…

Nak dijadikan cerita, pertama kali aku g kenduri umah orang kawen kt tganu nih tahun lepas…masa tu kawan serumah tumpangan aku yang kawen…kt dungun…mulanye macam pelik tapi aku xboleh nak gelak…segan orang tengok…hehehehe nak tau kenapa???





Balai makan ada 2, macam serupa je kt johor (kadang2 sampai 5-6 balai pun ada) tapi yang buat aku jadik pelik di setiap balai dah diletakkan signboard…1 untuk lelaki 1 untuk perempuan…uik??? Macam ni pon ade? Tu la yang aku kate tadi, nak gelak tapi segan…majlis org kang makcik2 pakcik2 tengok aku gelak dorang kata aku gile pulak…





                    beginilah kedudukan kerusi yang disusun tanpa meja


Nih cite pasal balai makan gak…kalau kt johor ada meja ada lah kerusi…tapi di Terengganu ni lain pulak pesen…dalam 1 balai ada 1 meja yang disusun panjang…dan kerusi disusun sepanjang meja untuk tetamu makan…xheran kan…lebih kurang sama je…yang xsama nye, kt sini kerusi akan lebih dari meja…kerusi yang banyak2 lebih tu disusun cantik dan teratur untuk orang duduk makan…jadi sape2 yang xdapat duduk makan kt meja still boleh lagi duduk makan tapi dengan menatang pinggan lah…

Macam2 lagi lah yang pada pandangan mata aku, “ish peliknye style org sini…” almaklumlah lain tempat lain pulak budayanya…
Kalau kt johor kemeriahan jelas terasa walaupun sebelum majlis akad nikah, berinai & bersanding…suasana hingar bingar kedengaran dari jauh…hari makan besar (bersanding) DJ2 riuh memutarkan lagu2 yang lunak merdu…nak buat lagu permintaan pon boleh…xketinggalan juga malam berinai ada marhaban @ khatam Quran… kanak2 kecil riuh berebutkan bunga manggar yang dipacak tinggi dikiri kanan pintu masuk rumah pengantin (kt tganu bunga manggar diletakkan disimpang2 jalan sebagai panduan kerumah pengantin)…paluan kompang yang mengiringi kedatangan pengantin, disambut pulak dengan silat pengantin…ada pulak TOL nak masuk…hahahahahahaha hulur bang jangan xhulur…

Walau apa pun aku tetap gembira dapat merantau kenegeri orang…dapat belajar adat & budaya negeri lain…agak2 lepas ni kemana pulak aku nak merantau yerk…???

Tiada ulasan:

Catat Ulasan