‘Ya Allah, rahmatilah pembaca blog ini, sihatkan ia, ampunilah dosa-dosanya, berkatilah amalannya, janganlah Engkau balikkan hatinya setelah Engkau beri petunjuk dan hidayah kepadanya dan ya Allah masukkanlah ia dan keluarganya kedalam syurga FirdausMu serta jauhkanlah ia dan keluarganya dari azab nerakaMu. Sesungguhnya ya Allah, hanya kepada Engkau kami sembah dan hanya kepada Engkau sahajalah kami meminta pertolongan. Ya Allah jika rezeki pembaca blog ini masih diatas langit, turunkanlah ia, jika rezekinya di dalam bumi, keluarkanlah ia, jika rezekinya jauh, dekatkanlah ia, jika rezekinya haram, sucikanlah ia dan jika rezekinya sukar, Engkau permudahkanlah ia” Ya Allah kurniakanlah kepada kami segala kebaikan yang Engkau kurniakan kepada hamba-hamba Mu yang soleh.

16 Julai 2012

Botok2 ikan...

mesti ade yg pelik dengan tajuk kt atas tu kan.....botok2 ikan ni sejenis nama masakan orang johor.....kalau korang tanya aku sedap x, opkos aku jawab sedap....botok2 ni aku xpenah buat....dulu masa arwah mak ada rajin gak mak buat....aku cuma tolong makan je....nah sekarang bila terasa nak makan mulalah mengagau cari resepi....Alhamdulillah jumpe jugak kt rumah jiran.....so, hari minggu yg lepas awal2 pagi lagi aku dah pesan dengan mr hubby minta dia belikan ikan kembong (ikan lain pon boleh jugak).....sementara menunggu mr hubby g pasar aku pun g terjah kt belakang umah intai2 pucuk ape yg ade......hehehehe meleret senyum aku bila terpandangkan pokok ubi yg sedang menggemukkan diri, pokok kesum yg buntal, pokok betik yg mencanak......yes yes yes aku kesukaan sorang2......

ok, dalam gambar nih bahan2 untuk wat botok ikan.....ikan kembong yg dipotong dua....pucuk ubi, pucuk betik & daun kesum.....kalau ikutkan lagi banyak pucuk2 lagi sedap.....ada jugak orang buat letak pucuk beruas, pucuk mengkudu.....tapi kt umah ada ni je....jadilah.....


ni pulak rempah yg akan di gaulkan bersama bahan2 kt atas tadi.....xsempat nak snap yg belum kisar so aku publish yg dah masak je la......kuah rempah ni kena masak sampai pekat.....kalau cair2 t masa bungkus meleleh pulak......

nah nilah hasilnya.....ikan ada dalam daun2 tu.....aku wat 2 version.....ada yang kukus ada yg bakar......mr hubby cakap yg bakar lagi sedap.....rasa rempah meresap dalam ikan.....tapi kalau ikut resepi bebetulnye kena kukus......anak2 pun cakap sedap.....ngeeee lebarnya senyuman aku bile orang suka makan ape yg aku masak.......bulan pose ni bolehlah buat lagi....makan dengan nasi panas2 memang syok habis.......



Tiada ulasan:

Catat Ulasan